Hvordan andre lande devaluere deres valutaer?

Lande devaluere deres valutaer kun nÃ¥r de har ingen anden mÃ¥de at korrigere tidligere økonomiske fejltagelser – hvad enten deres egen eller fejl begÃ¥et af deres forgængere.
DÃ¥rligdomme af en devaluering er stadig mindst svarer til dens fordele.
True, det fremmer eksporten og modvirke import til nogle udvidelser og for en begrænset periode. Som devaluering er manifesteret i en højere inflation, er selv denne midlertidig lindring eroderet. I en tidligere artikel i dette papir beskrev jeg, hvorfor regeringer ty til sådan en drastisk foranstaltning. Denne artikel vil beskæftige sig med hvordan de gør det..
En regering kan blive tvunget ind i en devaluering af en ildevarslende handelsunderskud. Thailand, Mexico, Tjekkiet – alle devalueret kraftigt, frivilligt eller ufrivilligt, efter deres handelsunderskud overskredet 8% af BNP. Det kan beslutte at devaluere som del af en økonomisk pakke af foranstaltninger, som er tilbøjelige til at omfatte indefrysning pÃ¥ lønningerne, offentlige udgifter og gebyrer opkrævet af regeringen for levering af offentlige tjenesteydelser. Dette, dels har været tilfældet i Makedonien. I ekstreme tilfælde, og nÃ¥r regeringen nægter at reagere pÃ¥ markedssignaler af økonomisk nød – kan det være tvunget til devaluering. Internationale og lokale spekulanterne vil købe udenlandsk valuta fra regeringen, indtil dens reserverne er opbrugt, og det har ingen penge selv at importere grundlæggende hæfteklammer og andre fornødenheder.
Dermed tvinges, har regeringen intet andet valg end at devaluere og købe tilbage dyrt i udenlandsk valuta, at det har solgt til spekulanterne billigt.
Generelt er der to kendte valutakurs systemer: det flydende og det faste.
I den flydende system, den lokale valuta får lov til at svinge frit mod andre valutaer og dens valutakursen bestemmes af markedskræfterne inden for en løst reguleret indenlandske (eller internationalt) valutamarkedet. Sådanne valutaer skal ikke nødvendigvis være fuldt konvertibel men nogle foranstaltning af gratis konvertibilitet er en conditio sine qua non.
I ordningen fast bestemmes satserne centralt (normalt af Centralbanken eller af Currency Board hvor det fortrænger denne funktion for den Europæiske Centralbank). Satserne bestemmes med jævne mellemrum (normalt, dagligt) og dreje sig om en “pind” med meget smÃ¥ variationer.
Liv bliver mere kompliceret end enhver økonomisk system, der er ingen “ren tilfælde”.
Selv i flydende sats systemer, intervenere centralbanker til at beskytte deres valutaer eller flytte dem til en kurs, der anses for gunstige (til landets økonomi) eller “fair”. Markedets usynlige hÃ¥nd er ofte lagt i hÃ¥ndjern af “Vi-ved-bedre” centralbankfolk. Dette fører som regel til katastrofale (og Ã¥ndeløst dyre) konsekvenser. Det er nok at nævne pund Sterling fiaskoen i 1992 og de milliard dollars overnight foretaget arbitrageur-spekulant Soros – bÃ¥de en direkte følge af sÃ¥danne vildledte politik og hybris.
Flydende priser betragtes som en beskyttelse mod forværrede bytteforhold.
Hvis eksportpriserne falde eller importere priserne bølge – vil valutakursen tilpasse sig for at afspejle de nye strømme af valutaer. Den deraf følgende devaluering vil genoprette ligevægten.
Flydende priser er ogsÃ¥ god som en beskyttelse mod “hot” (spekulative) udenlandske kapital søger at gøre en hurtig aflivning og forsvinde. Som de køber valuta, vil spekulanterne skulle betale højere rente pÃ¥ grund af en opjustering i valutakurserne. Omvendt, nÃ¥r de vil forsøge at indløse deres indtjening, vil de blive straffet af en ny valutakurs.
Så er flydende priser ideel til lande med flygtige eksportpriser og spekulative kapitalstrømme. Dette kendetegner de fleste af de nye vækstøkonomier (også kendt som den tredje verden).
Det ser overraskende, at kun et meget lille mindretal af disse stater har dem, indtil en minder om deres høje inflation. Intet som en fast sats (kombineret med en konsekvent og forsigtige økonomiske politik) at dæmpe inflationsforventninger. Knyttet satser også hjælpe med at opretholde et konstant niveau af udenlandsk valuta forbeholder sig, i det mindste så længe regeringen ikke omstrejfende fra forsvarlig makro-økonomisk forvaltning. Det er umuligt at overvurdere betydningen af stabilitet og forudsigelighed, som er et resultat af faste priser: investorer, forretningsfolk og erhvervsdrivende kan planlægge, beskytte sig selv ved afdækning og fokusere på lang sigt vækst.
Det er ikke, at en fast valutakurs er for evigt. Valutaer – flytte i alle typer af rente beslutsomhed systemer – mod hinanden til at afspejle nye økonomiske realiteter eller forventninger til disse realiteter. Kun tempo af skiftende valutakurser er forskellige.
Lande har opfundet talrige mekanismer til at håndtere valutakurser udsving.
Mange lande (Argentina, Bulgarien) har valuta bestyrelser. Denne mekanisme sikrer, at alle de lokale valuta i omløb er omfattet af udenlandsk valuta forbeholder sig i kassen for den Europæiske Centralbank. Alle, regeringen og Centralbanken ens – kan ikke udskrive penge og skal operere inden for spændetrøje.
Andre lande pløk deres valuta til en kurv af valutaer. Sammensætningen af denne kurv formodes for at afspejle sammensætningen af landets internationale handel. Desværre er det gør sjældent, og nÃ¥r det sker, er det sjældent opdateret (som er tilfældet i Israel). De fleste lande pløk deres valutaer til vilkÃ¥rlige kurve af valutaer som den dominerende valuta er en “hÃ¥rd, velrenommerede” valuta sÃ¥som dollaren. Dette er tilfældet med de thailandske baht.
I Slovakiet kurven er sammensat af to valutaer kun (40% dollar og 60% DEM) og slovakiske krone er gratis at flytte 7% op og ned omkring kurv-pind.
Nogle lande har en “kravlende pind”. Dette er en valutakurs, knyttet til andre valutaer, som er delvist skiftes dagligt. Valutaen er devalueret med en hastighed, der er fastsat pÃ¥ forhÃ¥nd og gjort kendt for offentligheden (gennemsigtig). En tæt variant er den “kravlende band” (bruges i Israel og i nogle lande i Sydamerika). Valutakursen er tilladt at færdes inden for et band, over og under en central pind, som i sig selv afskrives dagligt med en forudindstillet hastighed.
Dette forudbestemt sats afspejler en planlagt reel devaluering over inflationsraten.
Det betegner landets hensigt at fremme eksport uden rokkende det hele monetære båd. Det er også signaler til markederne at regeringen er opsat på at tæmme inflationen.
Så er der ikke enighed blandt økonomer. Det er klart, at fastforrentede systemer har skåret ned inflation næsten mirakuløs vis. Eksempel på Argentina er fremtrædende: fra 27% om måneden (1991) til 1% om året (1997)!!!
Problemet er, at dette system skaber en voksende forskel mellem den stabile valutakurs- og niveauet for inflation, der gÃ¥r ned langsomt. Dette, i realiteten er modsat af devaluering – den lokale valuta værdsætter, bliver stærkere. Egentlige valutakurser styrke med 42% (Tjekkiet), 26% (Brasilien), endda 50% (Israel indtil sidst, trods det faktum, at valutakursen system der er næppe fast). Dette har en katastrofal effekt pÃ¥ handelsbalancen: det balloner og bruger 4-10% af BNP.
Dette fænomen sker ikke i ikke-fast systemer. Især godartede er de kravlende pind og kravlende bandet systemer, som holde stormskridt med inflationen og lad ikke valutaen værdsætter mod vigtigste handelspartneres valutaer. Selv da er det vigtige spørgsmÃ¥l gummistropper kurvens sammensætning. Hvis valutakursen er knyttet til en større valuta – vil den lokale valuta værdsætter og afskrive sammen med denne store valuta. PÃ¥ en mÃ¥de er inflationen i de store valuta sÃ¥ledes importeres gennem valutaoperationer mekanisme. Dette er, hvad der skete i Thailand, nÃ¥r dollaren fik stærkere pÃ¥ verdensmarkederne.
Med andre ord, er design af pløkning og valutakurs det afgørende element.
I en kravlende band system – jo bredere band, jo mindre udsving i valutakursen. Dette Europæiske Monetære System (EMS – ERM), kendt som “The Snake”, var nødt til at justere sig selv et par gange i 1990erne og hver gang løsningen var at udvide de bands, inden for hvilken valutakurserne fik lov til at svinge. Israel havde at gøre det to gange. Oven pÃ¥ Juni 18th, bandet blev fordoblet og Shekel kan gÃ¥ op og ned med 10% i hver retning.
Men faste vekselkurser tilbyde andre problemer. Den styrke reelle valutakurs tiltrækker udenlandsk kapital. Dette er ikke slags udenlandsk kapital, at lande leder efter. Det er ikke udenlandske direkte investeringer (FDI). Det er spekulative, afkast varme penge i forfølgelsen af stadigt højere. Det sigter mod at udnytte fra stabilitet af valutakurs – og de høje renter pÃ¥ indlÃ¥n i lokal valuta.
Lad os undersøge et eksempel: Hvis en udenlandsk investor skulle konvertere 100.000 DEM til israelsk Shekel sidste Ã¥r og investere dem i en flydende indbetaling med en israelske bank – han vil have endte med at tjene en rente pÃ¥ 12% Ã¥rligt. Valutakursen ændre ikke mærkbart – sÃ¥ han skulle have den samme mængde af sekel at købe sin DEM tilbage. PÃ¥ sin Shekel indbetaling ville han have tjent mellem 12-16%, alle net, skattefri fortjeneste.
Ikke underligt, at Israels valutareserverne fordoblet selv i de foregående 18 måneder. Dette fænomen er sket over hele kloden fra Mexico til Thailand.
Denne form for udenlandsk kapital udvider pengemængden (det er konverteret til lokal valuta), og – nÃ¥r det pludselig fordamper – priser og lønninger sammenbrud. SÃ¥ledes det har tendens til at forværre de naturlige inflation-deflation cyklusser i vækstøkonomierne. Foranstaltninger som kontrol pÃ¥ kapitaltilstrømninger, beskatte dem er ubrugelige i en global økonomi med globale kapitalmarkeder.
De også afskrække udenlandske investorer og forvrider fordelingen af økonomiske ressourcer.
Anden muligheden er “sterilisation”: sælge statsobligationer og dermed absorbere den monetære overløb eller opretholde høje renter for at forhindre en kapitaldræn. Begge foranstaltninger har negative økonomiske virkninger, har tendens til at beskadige og ødelægge den bankvirksomhed og finansielle infrastruktur og er dyre samtidig bringe kun midlertidig lindring.
Hvor anvendes flydende sats systemer, lønninger og priser kan bevæge sig frit. Markedsmekanismerne er tillid til at regulere valutakursen. Fastforrentede systemer, skatter bevæge sig frit. Staten, frivilligt har opgivet en af de værktøjer, der anvendes i fine tuning økonomi (valutakurs) – mÃ¥ ty til finanspolitisk strenghed, stramme finanspolitikken (= indsamle mere skat) for at absorbere likviditet og rein i efterspørgsel, nÃ¥r udenlandsk kapital kommer strømmende i.
I mangel af finanspolitisk disciplin, vil en fast valutakurs eksplodere over for beslutningstagere enten i form af tvungen devaluering eller i form af massive kapital udstrømning.
Efter alt, hvad der er galt med svingende valutakurser? Hvorfor skal de være faste, gemme af psykologiske grunde? Vesten har aldrig blomstrede som det gør i dag, i æra af flydende priser. Handel, investering – alle omrÃ¥der af økonomisk aktivitet som skulle være pÃ¥virket af valutakursen volatilitet – oplever en kontinuerlig big bang. Et aksiom, at daglige smÃ¥ udsving (selv i en devaluering trend) er bedre end en stor én gang devaluering i genoprette investorernes og business tillid er. At der er ikke sÃ¥dan noget som en ren flydende sats system (centralbanker altid gribe ind for at begrænse, hvad de betragter som overdreven udsving) – er ogsÃ¥ enige om alle økonomer.
At valutakurs management er ingen erstatning for sunde makro – og mikroøkonomiske praksis og politik – er den vigtigste lektie. En valuta er en afspejling af det land, hvor det er lovligt betalingsmiddel. Det gemmer alle data om landet og deres vurdering. En valuta er en unik pakke af fortid og fremtid med alvorlige konsekvenser pÃ¥ nutiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.